O błędach medycznych, czyli o tym czy i jak można wygrać z lekarzem?
Pobyt w szpitalu dla każdego pacjenta wiąże się zawsze ze stresem. Tym większym, jeśli ze strony personelu medycznego dojdzie do jakichkolwiek pomyłek czy też zaniedbań. Jeszcze do niedawna panował powszechny strach przed walką o swoje prawa, a pacjenci znosili w milczeniu złe traktowanie czy też nieprawidłowe leczenie. Jednakże z roku na rok przybywa osób walczących o prawo do należnego im
odszkodowania za błędy medyczne.
Rośnie również wysokość rekompensat, które w związku z tym otrzymują.
Błąd medyczny w języku potocznym nazywany jest również błędem w sztuce medycznej lub też błędem lekarskim. Jednakże pojęcia te nie są tożsame.
Błąd lekarski jest czynnością lub też zaniechaniem niezgodnym z nauką medycyny w zakresie dostępnym dla danego lekarza, polegającym na naruszeniu przez niego zasad ostrożności obowiązujących przy czynnościach lekarskich oraz reguł związanych z ich przeprowadzaniem. Może dotyczyć diagnozy, terapii, jak również i rehabilitacji.
Pojęcia błędu w sztuce medycznej oraz błędu medycznego są zdecydowanie szersze, gdyż odnoszą się również do osób nie będących lekarzami, w tym również placówek medycznych. Błędem medycznym w szerokim znaczeniu jest więc każde postępowanie obiektywnie sprzeczne z powszechnymi zasadami ostrożności.
Pamiętaj! Udowodnienie błędu medycznego leży zawsze po stronie Pacjenta!
Prawnik od błędów medycznych to osoba posiadająca specjalistyczną wiedzę w zakresie przepisów dotyczących odpowiedzialności lekarzy oraz procedur związanych z dochodzeniem odszkodowania w przypadku błędu medycznego.
Wyróżniamy następujące rodzaje błędów medycznych:
1. Błąd diagnostyczny polegający na nieprawidłowej diagnozie pacjenta czy też wadliwej ocenie stanu zdrowia pacjenta pomimo prawidłowej diagnozy. Może być błędem zaniechania (np. niezapoznanie się z dokumentacją medyczną, nieprzeprowadzenie wywiadu) lub też rozumowania (np. błędna interpretacja przeprowadzonych badań).
2. Błąd terapeutyczny będący czynnością lub też zaniechaniem lekarza niezgodnym z nauką medycyny. Może być błędem zaniechania (np. pozostawienie bez nadzoru po operacji) lub też działania (np. błędne dawkowanie leków). Błąd ten może również polegać na przeprowadzeniu zabiegu przy istniejących przeciwwskazaniach, zastosowaniu przestarzałych metod leczenia, niezręczności czy też nieuwadze w trakcie przeprowadzanego zabiegu. Może zaistnieć samodzielnie lub też być kontynuacją błędu diagnostycznego.
3. Błąd organizacyjny spowodowany zwykle podjęciem nieprawidłowej decyzji przez osoby kierujące placówkami medycznymi. Mieszczą się tu wszelkie zaniedbania logistyczne (np.. brak dostępu do diagnostyki, do właściwego sprzętu). Poza lekarzem może być popełniony również przez osobę odpowiedzialną za pełnienie funkcji administracyjnych oraz organizacyjnych. Klasyczny przykład błędu organizacyjnego stanowi zakażenie wewnątrzszpitalne.
4. Błąd techniczny polegający na zaniedbaniu oraz niepoprawnym realizowaniu decyzji lekarskich przez personel szpitala. Najczęściej występuje przy skomplikowanych zabiegach i może powstać przy leczeniu (np. pozostawienie w ciele pacjenta instrumentu medycznego) lub też być błędem typowo technicznym stanowiącym naruszenie jedynie powszechnie obowiązujących reguł ostrożności (np. pomylenie tożsamości pacjentów zakwalifikowanych do operacji.
W przypadku błędów medycznych pacjenci zawsze mają prawo żądać odszkodowań. Najważniejszą kwestią jest określenie czy podczas leczenia doszło do błędu medycznego oraz kto ostatecznie zawinił. Niezbędne jest również zgromadzenie kompletnej dokumentacji medycznej. W tym celu należy udać się do placówki medycznej i poprosić o historię choroby.
Jeśli w późniejszym czasie poszkodowany leczył się u innych lekarzy, to potrzebna będzie również i ta dokumentacja. Pomocna będzie również ekspertyza innego specjalisty w tej dziedzinie. Natomiast w celu uzyskania pełnego zwrotu poniesionych kosztów, niezbędne będzie gromadzenie wszystkich rachunków i faktur. Od chwili przeprowadzenia procedury medycznej pacjent ma prawo do żądania odszkodowania przez trzy lata, a w przypadku gdy objawy niewłaściwych działań lekarskich wystąpiły znacznie później, trzy lata od momentu ich ujawnienia, jednakże nie później niż dziesięć lat od momentu samego zdarzenia.
Po zebraniu dokumentacji należy wystąpić z żądaniem zapłaty do ubezpieczyciela szpitala lub też innej placówki medycznej. Najlepiej uczynić to za pośrednictwem kancelarii prawnej zajmującej się tego typu sprawami, gdyż przy określaniu wysokości odszkodowania za błąd lekarski pod uwagę bierze się bardzo wiele czynników (tj.: intensywność cierpień fizycznych i psychicznych, wiek, wpływ na dalsze życie poszkodowanego, itp.) i właściwa argumentacja na tym etapie postępowania pozwoli uniknąć pacjentowi późniejszego procesu sądowego. Prawnik, specjalizujący się w postępowaniach sądowych dotyczących błędów medycznych, podejmie na tym etapie działania zmierzające do uzyskania odpowiedniego odszkodowania.
W przypadku negatywnej odpowiedzi ubezpieczyciela lub też przyznania na etapie polubownym odszkodowania w wysokości nieadekwatnej do rozmiaru szkody, poszkodowany ma możliwość dochodzenia swoich roszczeń na drodze sądowej lub też poprzez specjalną komisję do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Wystąpienie na drogę sądową zawsze wiąże się z kosztami sądowymi w postaci opłaty od pozwu w wysokości 5% dochodzonej kwoty. Poza w/w kosztami pacjent zmuszony będzie pokryć koszty opinii biegłego, a w razie przegrania sprawy również i koszty prawnika wynajętego przez szpital czy też inną placówkę medyczną. W stosunku do osób nie mogących ponieść tych kosztów bez uszczerbku dla niezbędnego utrzymania siebie i swojej rodziny przewidziano również instytucję zwolnienia od kosztów sądowych w całości czy też w określonej części. Proces sądowy trwa z reguły ok. 2 – 3 lata. W niektórych przypadkach istnieje również możliwość zainicjowania sprawy karnej przeciwko danemu lekarzowi.
Postępowanie przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych jest więc ciekawą alternatywą dla drogi sądowej, jednakże mogą z niej skorzystać jedynie osoby, które ucierpiały w wyniku zdarzeń medycznych powstałych w szpitalach. Maksymalne żądanie to 100 tys. zł w przypadku rozstroju zdrowia i 300 tys. zł w przypadku śmierci osoby najbliższej. Opłata od wniosku o ustalenie zdarzenia medycznego wynosi tu znacznie mniej, a komisja powinna wydać w terminie do 4 miesięcy orzeczenie o zdarzeniu medycznym bądź jego braku. W przypadku uprawomocnienia się orzeczenia o zdarzeniu medycznym ubezpieczyciel ma obowiązek przedstawienia propozycji wysokości zadośćuczynienia i odszkodowania. Pacjent może tą propozycję przyjąć lub odrzucić. W przypadku niezaakceptowania propozycji ubezpieczyciela poszkodowany ma prawo wystąpić na drogę sądową.
Należy mieć świadomość, iż droga do uzyskania rekompensaty za błędy medyczne to czasochłonna i ciężka batalia pełna negatywnych emocji, w dodatku wymagająca znajomości szeregu ustaw, wytycznych ze strony towarzystw medycznych itp. Profesjonalni pełnomocnicy występujący po stronie lekarza, placówki medycznej czy ubezpieczyciela, są w stanie podjąć wszelkie możliwe działania, które mogą skutkować niewypłaceniem odszkodowania. Jednak uzyskanie odszkodowania w przypadku, gdy doszło do popełnienia błędu medycznego, jest jak najbardziej możliwe.
Dlatego aby zwiększyć szanse na wygranie procesu i wyegzekwowanie roszczenia, rekomendujemy skorzystanie z usług Kancelarii Prawnej Praxi Lex i naszych adwokatów/radców prawnych specjalizujących się w odszkodowaniach z tytułu błędów medycznych.
Praxi Lex Kancelaria od błędów medycznych pomoże uzyskać godne odszkodowanie za błędy medyczne (błędy lekarskie).
Skontaktuj się z Kancelarią i umów na spotkanie z prawnikiem medycznym Kontakt